یه کم طولانی هست ولی بخونید جالبه
"بك اسليپ، خروسي، سيخ سيخي، ميكروبي، تايسوني، آناناسي، مارمولكي، تيفوسي، سامورايي، زيگزاكي، دم عقربي " تعجب نكنيد اين اسامي برخي از آخرين مدل موهاي پسران همين شهر خودمان است كه به اصطلاح روز "فشن " گفته ميشود.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
"بك اسليپ، خروسي، سيخ سيخي، ميكروبي، تايسوني، آناناسي، مارمولكي، تيفوسي، سامورايي، زيگزاكي، دم عقربي " تعجب نكنيد اين اسامي برخي از آخرين مدل موهاي پسران همين شهر خودمان است كه به اصطلاح روز "فشن " گفته ميشود.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، به نظر ميرسد ديگر برخي از نوجوانان و جوانان به زيباييشان فكر نميكنند بلكه تنها در اين انديشهاند كه وقتي از كوچه و خيابان ميگذرند، همه چشمها به سويشان خيره شود و همه از آرايش مدل موهايشان تعجب كنند شايد هم آنان زيبايي را در آراستن موهاي خود به شكل سيخسيخي يا مدلهايي كه مردم تا به حال آنها را نديدهاند، ميبينند.
كارشناسان معتقدند، پديدههاي اجتماعي شايد در ظاهر ساده باشند اما در نگاهي تيزبين و تخصصي بسيار پيچيدهاند و همين پيچيدگي حل آنها را دشوار ميسازد؛ در واقع اين پديدهها هميشه ابعاد و زواياي متعددي دارند و ريشه و شكلگيري آنها متنوع و نيز داراي پيامدهاي مختلفي هستند.
متاسفانه در كشور ما نگاه سادهانگارانهاي نسبت به اين پديدهها شكل ميگيرد و تلاش ميشود تا با تكيه بر تقويمها و به شكل دورهاي و فصلي به حل آنها پرداخته شود.
* بكاسليپ، مدل موي يك خواننده خارجي
اميد 22 ساله راجع به مدل موهايش ميگويد: مدل سر من آناناسي است به اين شكل كه بالايش مثل آناناس سيخ و ايستاده ولي پشتش صاف است.
وي ادامه ميدهد: مدل موهاي سيخ سيخي انواع مختلفي دارد، متناسب با فراواني سيخسيخيها روي سر، نام مدلها هم فرق ميكند مثلا اگر موهاي پشت سر هم كج و كوله بشوند، اسم مدل ميشود "اسپانيايي " كه البته به آن اسپاكي هم ميگويند و اگر هر چهار طرف مو را سيخ سيخي كنيد آن وقت مدل موي سرتان ميشود؛ "ميخي ".
آرش 19 ساله نيز درباره مدل موهايش بيان ميكند: مدل موهاي من خروسي است كه درآن بايد جلوي مو را مثل تاج خروس بالا داد و پشت موها را هم صاف كرد.
وي ميافزايد: من بيشتر مدلهاي مو را امتحان كردهام و دوست دارم مدتي نيز مدل مو خروسي را استفاده كنم زيرا خيلي جديد است.
سعيد دانشجوي هنر كه يكي از دوستان آرش است، ميگويد: مدل موهاي من بكاسليپ است يعني موهايي به هم ريخته مانند موهاي كسي كه تازه از رخت خواب بلند شده است به نظرم خيلي قشنگ است زيرا ديگر حوصله مرتب كردن هرروز آن را ندارم.
وي عنوان ميكند: من نخستين بار اين مدل را روي سر يك خواننده خارجي به اسم اسليپ ديدم، اين مدل را خوانندهها اختراع كردند.
* جلب توجه تا چه اندازه
احمد 27 ساله كه در بازار تهران كار ميكند، اظهار ميكند: من بيشتر مدلها را از روي ژورنالهاي ساليانه، سيديها، اينترنت، موي بازيكنها و چهرههاي مشهور داخلي و خارجي مانند فوتباليستها، هنرپيشهها و كانالهاي ماهوارهاي به خصوص كانال فشن بر ميدارم.
وي ميافزايد: من مدل موي ميكروبي را انتخاب كردهام زيرا درست كردن آن خيلي ساده است به اين شكل كه موها بايد كاملا كوتاه باشد، سپس با كمك ژل، موهاي جلوي سر بالا داده ميشود.
سينا 17 ساله ميگويد: من و اكثر دوستانم به خاطر جلب توجه موهايمان را درست نميكنيم بلكه به سبب دوست داشتن مدل و مد روز اين كار را انجام ميدهيم كه هنوز در جامعه ما جا نيفتاده است.
وي بيان ميكند: دلم ميخواهد همه مدلهاي مو را بر روي سرم امتحان كنم زيرا هركدام به نوعي برايم جالب است.
محمد 30 ساله متأهل عنوان ميكند: به نظرم كسي ديگر به نوع پوشش و لباسها توجهي نميكند و نخستين چيزي كه مردم را جلب ميكند مدل مو است كه يكي از ركنهاي مهم و تأثيرگذار در ظاهر هر شخص به شمار ميآيد.
حسين فتحالهي 41 ساله كارمند ميگويد: نوجوانان و جواناني كه خودشان را اين ريختي ميكنند اكثراً كمبود دارند، قيافهشان را عجيب و غريب درست ميكنند كه فقط جلب توجه كنند.
وي اظهار ميكند: اين بچهها ميخواهند توي چشم باشند و به آنها توجه بيشتري شود وگرنه كجاي اين مدلهاي سيخ سيخي كه به عقل جن هم نميرسد قشنگ است.
* مد محصول تنوعطلبي انسان است
يك جامعهشناس ميگويد: مدل موهاي گوناگون و مجموعه اتفاقاتي كه در سبكهاي زندگي از جمله مدل موي پسرها اتفاق ميافتد عوامل بيروني يعني بيرون جامعه و عوامل دروني خاص خود را دارد.
عبدالكريم خيامي اظهار ميكند: در يك دستهبندي ديگر عوامل محيطي و عوامل دروني كه درون فرد و خانوادهاش است مورد بررسي قرار ميگيرد و روانشناسان بايد در اين خصوص اظهار نظر كنند.
وي ميافزايد: عوامل بيروني روشن است و ما با مد مسئلهاي نداريم؛ مد محصول تنوعطلبي انسان و امري طبيعي و پذيرفته شده است.
اين جامعه شناس اضافه ميكند: مناقشه ما رهبران مد است كه در قصه رهبران مد عوامل بيروني مانند رسانههاي بيگانه و ماهوارهها و امثالهم توانستهاند رهبري مد را تا حد بسياري به عهده بگيرند.
* بسترهاي بروز و ظهور پتانسيل جواني تأمين نشده است
خيامي بيان ميكند: اين مسئله الزاماً سياسي نيست و ابعاد ديگري هم دارد كه يكي از راهكارهاي مهم مصرف، توليد مد است و لازمه سرعت بخشيدن به مصرف، سبكهاي نو به نو زندگي و مد است.
وي عنوان ميكند: در حقيقت توليدكنندگان مد خودشان نياز را به وجود ميآورند و خودشان هم نياز به وجود آمده را رفع ميكنند.
اين جامعهشناس اين مسئله را يكي از ضعفهاي كشور ميداند و ميگويد: متأسفانه ما بسترها و كانالهاي بروز و ظهور پتانسيل جواني را به اندازه كافي تأمين نكردهايم.
خيامي ادامه ميدهد: ما عرصههاي كافي و بسيار متنوعي را براي نشان دادن جوانان به طور كامل تأمين نكردهايم.
* فقر طراحي و توليد مدلهاي جديد بومي را در كشور داريم
وي اظهارميكند: به همين سبب نوجوانان و جوانان براي ابراز تفاوت و ديدهشدن به سمت كانالهاي انحرافي ميروند تا در جامعه مطرح شوند.
خيامي ميگويد: ديده شدن و متفاوت بودن يكي از خواستههاي مهم جوانان است كه اگر تأمين نشود خودش را از راههاي ديگر نشان ميدهد.
اين جامعه شناس مشكل ديگر را فقر طراحي و توليد مدلهاي جديد ميداند و ميافزايد: مدلهاي بومي و داخلي براي جامعه قابل قبول است اما متأسفانه ما مراكز مدسازي تقريبا نداريم و بسياري از صنعت پوشاك، صنعت مدل مو و لباس و كفش كشور ما منفعلانه است و ما به هزار دليل سياسي، امنيتي و فرهنگي مراكز تهيه و ترويج مد نداريم.
* مدلهاي گرانقيمت
جالب است بدانيد كه آرايشگاههاي مردانه براي درست كردن همين مدل موهاي عجيب و غريب بين پنج تا بيست هزار تومان از مشتريهايشان پول دريافت ميكنند كه البته اين مبلغ نسبت به شهرت آرايشگاه، موقعيت مكاني آن و همچنين ميزان زماني كه براي آرايش مصرف ميكنند، متفاوت است.
همچنين در بازار لوازم آرايش قيمت قوطيهاي چسب مو از دو، سه هزار تومان تا 12 هزار تومان، اسپريهاي تافت از دو تا پنج هزار تومان، قوطيهاي ژل از هزار تا هفت هزار تومان، واكس مو از هزار تا سه هزار تومان و دستگاه اتوي مو از 15 هزار تا 60 هزار تومان است.
* نوجوانان براي مطرحشدن از هر نوع تغييري استقبال ميكنند
يك روانشناس ميگويد: بحث وضعيت ظاهري كه بخشي از آن به موهاي افراد برميگردد، مسئله مهمي است و بايد ببينيم كه در حقيقت چه كساني و در چه سني دوست دارند وضعيت ظاهري خود را اينگونه درست كنند كه ميبينيم اكثريت افراد در دوره نوجواني قرار دارند.
سيد جواد آرامي اظهار ميكند: در رفتار بيشتر نوجوانان در مقايسه با سنين ديگر ميتوان به وضوح ديد كه اين افراد در زمينههاي مختلف تنوعطلب هستند و درواقع نيازهايشان متفاوت و تا حدي انفجاري و بالاتر است.
وي تصريح ميكند: ابراز وجود، هويت، كنجكاوي، الگويابي و تنوعطلبي نوجوانان مخصوص مقطع سنيشان است و آنان از هر نوع تغيير استقبال ميكنند تا بتوانند ابتدا در گروه همسالانشان و سپس در در جامعه مطرح شوند.
* آرايش مو و تأثيرپذيري فرد از دوستان
آرامي عنوان ميكند: با توجه به اينكه نوجوانان در بين دوره كودكي و بزرگسالي قرارگرفتهاند بايد نقشهاي مختلفي را امتحان كنند تا خودشان را بيابند.
اين روانشناس ادامه ميدهد: معمولاً رفتارهايي كه اين مقطع سني از خود نشان ميدهند نه در حد دوران كودكي و نه در حد نوجواني آنان است كه بخشي از اين رفتارها به مسئله ظاهري و آرايش موهايشان برميگردد.
وي ميافزايد: با توجه به نيازهاي عاطفي كه در دوران نوجواني وجود دارد، عملاً دامنه دوستان گستردهتر شده و تأثيرپذيري فرد از دوستانش بيشتر ميشود.
آرامي اضافه ميكند: هر نوع ارتباط اجتماعي ممكن است بخشي از نياز عاطفي فرد را فراهم كند به اين معني كه هنگامي كه با كسي ارتباط برقرار ميكنيم طرف مقابل با ما همراهي، همدلي، همدردي و همفكري كرده كه اين روابط بخشي از نياز افراد را برطرف ميكند.
* مطرح شدن در برابر جنس مخالف
اين روانشناس بيان ميكند: يكي ديگر از نيازهايي كه در دوره نوجواني و جواني خود را بروز ميدهد، نياز به جنس مخالف است كه در دوره كودكي براي فرد مهم نبوده اما در اين مقطع سني ميخواهد تعيين نقش كرده و ازدواج كند.
آرامي تصريح ميكند: فرد اين نياز را در خود ميبيند كه خودش تمريني براي روابط اجتماعي و مطرحشدن در مقابل جنس مخالف داشته باشد و به عنوان فرد بزرگسال خود را مطرح كند تا در نقش يك دختر به عنوان زن يا يك پسر به عنوان مرد خود را نشان دهد.
به گفته وي، يكي از عوامل ديگري كه سبب مطرح كردن نوجوانان در جامعه مانند تغييرات فاحش در مدل موهايشان ميشود تغييرات جسماني است كه در بدنشان اتفاق ميافتد.
اين روانشناس ميافزايد: يكي از انتظارات نوجوانان آن است كه فرد بايد دامنه گستردهاي از اطلاعات و ارتباط داشته باشد تا در گروه همسالان خود به چشم بيايد.
* بالاترين ميزان گرايش نوجوانان با گروه همسالانشان است
آرامي اظهار ميكند: نقشي كه فرد در گروه همسالانش ايفا ميكند بر اين اساس است كه خودش را در آن گروه معرفي كند و به نوعي مرجع نوجوان به حساب ميآيند و گروههاي غير رسمي ميتوانند اثرگذارتر از گروههاي غير رسمي باشند.
وي ميگويد: بالاترين ميزان گرايش و وقتي كه فرد صرف ميكند با همين گروههاست پس ميزان يادگيريهايش نيز متناسب با نيازهاي عاطفي، شناختي و جسماني خودش و نياز گروه همسالانش است.
اين روانشناس ميافزايد: بخش ديگر اين مسئله به خانوادهها باز ميگردد كه در دوره نوجواني نقش خانواده كمرنگتر است و هر خانواده متناسب با شيوه فرزندپروري خود اعمال نظر ميكند.
آرامي اضافه ميكند: خانوادههاي سختگير و مستبطي وجود دارند كه ديكتاتور مآبانه با فرزندانشان برخورد ميكنند كه فرزندان اين خانوادهها در دوران نوجواني فاصله بسياري با خانواده خود دارند.
* خانواده تأثير مستقيمي بر رفتار نوجوانان و جوانان دارد
اين روانشناس ميگويد: خانوادههاي ديگري نيز هستند كه رابطه صميمانهاي با فرزندانشان دارند اما سعي ميكنند اقتدار خود را حفظ كنند كه فرزندان اين خانوادهها بيشتر به خانواده وابسته هستند و حرفشنوي بيشتري دارند.
آرامي ادامه ميدهد: بخش ديگري از خانوادهها كساني هستند كه از لحاظ تئوري بيبندوبار هستند و چارچوب مشخصي ندارند و بعضي وقتها خيلي سخت و برخي موارد نيز همان موضوع را سهل ميگيرند كه فرزند متوجه نميشود كه خاستگاه و انتظار اعضاي خانواده از او تا چه اندازه است كه اين شيوه بدترين شكل براي فردي كه وارد نوجواني شده، است.
وي تصريح ميكند: در اين اشخاص بالاترين ميزان گرايش به مواد مخدر و آسيبهاي اجتماعي ديده ميشود و اين دسته از افراد طرفدار گروه همسالانشان ميشوند زيرا آنها را پذيرفتهاند.
* رسانهها به طور غيرمستقيم مدل موهاي مختلف را به نوجوانان آموزش ميدهند
آرامي بيان ميكند: رسانهها نيز در شكلگيري اين موضوع نقش بسيار مهمي دارند و گاهي اوقات با اينكه ما مدعي هستيم كه فرهنگ غرب را منتقل نكنيم و نحوه ارتباط اجتماعي و جنسي و نيز مدهاي مو و پوشش را مطرح نكنيم اما اين كار را غيرمستقيم انجام ميدهيم.
اين روانشناس عنوان ميكند: اين موضوع در رسانههاي گروهي مانند راديو و تلويزيون و در رسانههاي نوشتاري كاملاً ديده ميشود.
وي ميافزايد: ما تفكرات يك نفر را با ظاهرش ميسنجيم و فرد سعي ميكند با شرايط اجتماعي و مد آن دوره زماني خودش را هماهنگ كند و در همه دورهها به همين صورت بوده است.
آرامي ميگويد: اين وضعيت محصول رسانهها، اجتماع، خانواده و خود فرد و نيازهايش است.
* بسترهاي لازم را فراهم نكردهايم
اين روانشناس اظهار ميكند: در حال حاضر مدل موي پسران به اينگونه واقعا جاي تأمل دارد و بايد ببينيم كه چه كار كردهايم كه وضعيت فرزندان ما به اينجا رسيده است.
وي ادامه ميدهد: كنفوسيوس سخن معروفي دارد كه ميگويد "اگر ديديد جايي تاريك است ناسزا نگوييم و به جاي آن شمعي روشن كنيم " كه متاسفانه ما هنوز بسترهاي اين كار را فراهم نكردهايم.
آرامي تصريح ميكند: اگر قرار است نوجواني فرصت بروز پيدا كند و بخواهد هويتيابي و توانمندياش را مطرح كند ما هيچ زمينهاي را برايش فراهم نكردهايم.
وي ميافزايد: اين مسئله هم در خانوادههاي كم سواد و هم در خانوادههاي با تحصيلات بالا ديده ميشود.
آرامي اضافه ميكند: هنگامي كه ما ميخواهيم هم تخليه هيجاني اتفاق بيفتد و هم بدانند رفتار مناسب كدام است تا الگو را پيدا كنند بايد آن رفتاري كه ميخواهيد و مدنظر است برجسته و تقويت شود و به آن اهميت داده شود سپس آن رفتاري كه مضر است خودش كمكم خاموش ميشود.
* نوجوانان مسير درست را پيدا نكردهاند
آرامي عنوان ميكند: ما ساخته و پرداخته آدمهايي هستيم كه ما را دوست دارند به اين معني كه اگر ما كسي را دوست داشته باشيم به علايق و شخصيتش توجه ميكنيم.
اين روانشناس بيان ميكند: اگر بتوان شرايطي فراهم كرد كه نوجوان نقاط مثبت و برجستهاش مورد توجه قرار بگيرد، كمكم خودش را پيدا ميكند و درمسير درست قرار ميگيرد.
وي اظهار ميكند: در حال حاضر نوجوانها مسير خود را پيدا نميكنند و به دنبال كوشش و خطا هستند و اين قبيل مسائل نه در خانواده و نه در جامعه به آن پرداخته ميشود.
آرامي ادامه ميدهد: متأسفانه ما هنوز نتوانستهايم هماهنگ با شبكههاي ماهوارهاي و اينترنت الگوسازي كنيم و براي خود چارچوبي داشته باشيم كه با اين وضعيت نميتوانيم تأثيرگذار باشيم.
* متوليان فرهنگي زودتر دست به كار شوند
اين روانشناس ميگويد: اگر متوليان امر دست به كار نشوند و در زماني كه فرد در اختيارشان مانند مدرسه است نتوانند ارتباط چهره به چهره برقرار كنند و آموزشهاي نرم و غيرمستقيم به نوجوانان و جوانان ندهند به طور قطع هنگامي كه فرد از دسترس آنان خارج شد به سمت آموزشهاي غيرمستقيم گرايش پيدا ميكند.
آرامي ميافزايد: بايد آموزشهاي نرم و غيرمستقيم از طريق صدا و سيما و مدارس در غالب چارچوبهاي مشخص و سازماندهي شده به جوانان آموزش داده شود.
وي اضافه ميكند: تا زماني كه ما چارچوب مشخصي نداشته باشيم برداشتههاي شخصي اتفاق ميافتد و هركس برداشت ذهني خود را دارد و هرگونه كه بخواهد عمل ميكند كه نتيجه مطلوبي نخواهد داشت